Van bedrukte usb-sticks en telefoonhoesjes tot aan muismatten, koffiemokken en pennen. Er zijn talloze verschillende relatiegeschenken te koop voor de grote en kleine ondernemer. Maar heeft het weggeven van dergelijke relatiegeschenken eigenlijk wel zin? Of is het beter om het geld dat je hieraan uit zou geven te besparen en dit te besteden andere vormen van marketing? In dit artikel bespreken we dan ook de zin en onzin van relatiegeschenken.
Naamsbekendheid vergaren
Relatiegeschenken zoals pennen, aanstekers, telefoonhoesjes met bedrijfslogo en notitieblokjes zijn het perfecte middel om naamsbekendheid te vergaren. De investering van dergelijke promotiemiddelen is relatief laag, terwijl het bereik enorm kan zijn. Een pen gaat immers snel van hand tot hand en bereikt zo wellicht die potentiële nieuwe klant. Spullen welke regelmatig gebruikt worden door de gemiddelde mens zijn dus een goede manier om als relatiegeschenk weg te geven.
Het effect
Er is natuurlijk altijd een kans dat een relatiegeschenk waar jij als ondernemer veel aandacht, tijd en geld in hebt geïnvesteerd linea recta in de rommella, of erger nog, de prullenbak van de ontvanger belandt. Uit cijfers van diverse onderzoeken blijkt echter dat relatiegeschenken zeer zeker effectief kunnen zijn. Bijna de helft van mensen die een relatiegeschenk ontvangt met een gebruikersdoel, denk hierbij dus aan pennen en aanstekers, gebruikt deze ook daadwerkelijk op dagelijkse basis. De helft van de mensen krijgt hierdoor tevens een positiever beeld van het bedrijf, en maar liefst 52% doet vervolgens ook daadwerkelijk zaken met het desbetreffende bedrijf.
Effectieve relatiegeschenken
Lukraak gaan strooien met allerhande promotiemiddelen is natuurlijk nooit verstandig. Pas je relatiegeschenk dan ook aan op het imago en de business van je bedrijf. Als nagelstudio kun je bijvoorbeeld nagelvijlen weggeven met daarop je bedrijfslogo en je telefoonnummer. Zo blijf je dicht bij de corebusiness van je bedrijf en spreek je direct de juiste doelgroep aan. Kortom, ga voor een relatiegeschenk dat past bij jouw bedrijf en doelgroep.